BloggProffs

200 meter

oktober 2nd, 2022

Idag sprang jag 200 meter utomhus. Det var regn innan och sedan började regnet strax efter, men just under tiden jag sprang sken solen och det var cirka 15 grader. Så jag sprang i kortärmat och kortbyxor samt med spikskor. Det kändes mycket bra. Det blev lite tufft på upploppet, men jag höll höga knän hela vägen in i mål. Nu efteråt, däremot, känns det av i hela kroppen! Det är viktigt att hålla igång långsprinten inför inomhussäsongen som börjar i november.

L-sit chin-ups, clubbell gamma cast med flag press, negativa koncentrationsarmböj och sidplanka

oktober 1st, 2022

Idag gjorde jag sju repetitioner av L-sit chin-ups med kroppsvikt.

Sedan gjorde jag tre set om åtta repetitioner, medsols och motsols, av 12 + 1 = 13 kg clubbell gamma cast med flag press. Därefter gjorde jag tre set om fem repetitioner av negativa koncentrationsarmböj med 17 kg hantel med respektive arm. Avslutningsvis gjorde jag två set om en minut av sidplanka (höger-vänster).

Knäböjhopp med fotklapp

september 30th, 2022

Idag har jag provat en ny övning, knäböjhopp med fotklapp eller squat jump clap feet. Här är ett exempel på övningen:

https://www.youtube.com/watch?v=e2-YPSILrso

Jag har faktiskt själv provat den tidigare utan att veta att övningen faktiskt ”fanns”. Den bygger ju på samma princip som armhävningar med handklapp. Man lyfter en tid över marken och passar då på att göra en klapp, vilken man någorlunda precis hinner med. Efter ett antal hopp blir man trött och man orkar inte göra hur många repetitioner som helst.

Elva armhävningar med handklapp

september 29th, 2022

Idag klarade jag elva armhävningar med handklapp! Här är en film:

https://youtu.be/C_qzBD3WReg

 

Innebandy och viktbyxor

september 28th, 2022

I går spelade jag innebandy i en timma.

Idag gjorde jag tre set om 25 meter med viktbyxor med 2 kg per ben, med och utan åtta minihäckar med avståndet 1,85 meter (som vanligt totalt åtta 25 meterssprintar, utan häckar – med häckar, upprepat tre gånger och omgärdat av en 25 meterssprint innan och en efter utan viktbyxor för att inte tappa det naturliga sprintsteget). Den här gången hade jag bytt ut åtta 15 cm höga minihäckar mot fyra 20 cm höga minihäckar och fyra 15 cm höga minihäckar. Det ställde ännu lite högre krav på övningen. Det fanns bara fem stycken 20 cm höga minihäckar, så jag hade inte tillgång till åtta stycken. Man kan tänka sig att kombinera 4 st 30 cm med 8 st 15 cm. Då blir det ännu tuffare.

L-sit chin-ups, clubbell gamma cast, negativa koncentrationsarmböj och sidplanka

september 26th, 2022

Idag gjorde jag sju repetitioner av L-sit chin-ups med kroppsvikt.

Sedan gjorde jag tre set om åtta repetitioner, medsols och motsols, av 12 + 1 = 13 kg clubbell gamma cast. Detta var första gången som jag använde 13 kg clubbell för att göra denna övning med så många repetitioner. Det brände och surnade rejält i triceps! Därefter gjorde jag tre set om fem repetitioner av negativa koncentrationsarmböj med 17 kg hantel med respektive arm. Avslutningsvis gjorde jag två set om en minut av sidplanka (höger-vänster).

2,5 km rodd och knäböjhopp

september 25th, 2022

I går rodde jag 2,5 km på 1,5 timma i mycket svaga vindar. Sålunda hade jag ingen stor avdrift och rodde inte mycket sträcka.

Idag gjorde jag ett set om tio repetitioner av knäböjhopp. Det gick bra, och inledningsvis känner jag en viss träningsvärk i vänster bakre lårmuskel.

200 meter inomhus

september 20th, 2022

I morse sprang jag 200 meter inomhus i Friidrottens Hus i Göteborg med endast titt på den löpande sekundklockan som tidtagning. Det kändes ganska bra och gick hyfsat snabbt. Det var skönt att känna att det gick att springa ett 200 meterslopp bara cirka 40 timmar efter roddturen på Stora Hällungen, vilken gav träningsvärk i i stort sett hela kroppen.

4 km rodd

september 18th, 2022

Idag rodde jag min gummibåt i Stora Hällungen. Det blev mer än 4 km rodd under loppet av tre timmar. Det blåste inte så mycket, men jag hade sidvind hela tiden, så avdriften var stor. Det kändes rejält i armarna under själva rodden. Speciellt kändes det att vänsterarmen är svagare än högerarmen. Nu efteråt är träningsvärken störst i axlarna.

Knäböjhopp och viktbyxor

september 16th, 2022

Idag gjorde jag fem repetitioner av knäböjhopp med kroppsvikt på en 40 mm tjock matta och med den teknik som jag visade video av i går. Man skall ju inte normalt göra plyometriska övningar varje dag, eftersom de stressar det centrala nervsystemet, men jag ser fem repetitioner huvudsakligen som ett sätt att bekanta sig med tekniken och övningen.

Sedan gjorde jag tre set om 25 meter med viktbyxor med 2 kg per ben, med och utan åtta minihäckar med avståndet 1,85 meter (som vanligt totalt åtta 25 meterssprintar, utan häckar – med häckar, upprepat tre gånger och omgärdat av en 25 meterssprint innan och en efter utan viktbyxor för att inte tappa det naturliga sprintsteget).