Jefferson squat
Jag har under den senaste tiden experimenterat en del med Jefferson squat. Inledningsvis har jag hållit mig till en EZ bar (7 kg) med två 5 kg viktskivor, dvs totalvikten 17 kg. I och med att övningen är assymetrisk belastas alla underkroppsmuskler på ett annorlunda sätt än vid vanliga knäböj. Därför hade jag en hel del träningsvärk förra veckan.
Idag gjorde jag tre repetitioner med respektive ben framför stången. Hittills har jag inte känt av någon träningsvärk. Vi får se!
Här är en video som visar hur övningen skall genomföras: How To: Jefferson Squat || BUILD MASSIVE QUADS!
En grundtanke är att den skall kunna ge rejäl muskeltillväxt.
